20.01.2022

Tomáš Zetek před startem WRC: Odvysíláme maximum možných přenosů

Redakce O2 TV Sport

Nový ročník Mistrovství světa v rallye začíná, a to čtvrtečním startem v Monte Carlu. „Jsme svědky revoluce díky nové hybridní éře, kterou WRC zahajuje,“ říká komentátor Tomáš Zetek. Během soutěží s českou účastí bude mít navíc O2 TV Sport na místě svůj vlastní štáb, který bude sledovat tuzemské posádky. „Následně se ve vysílání i na našich sociálních sítích objeví vždy zhruba desetiminutová reportáž shrnující počínání českých posádek a obsahující i zajímavý pohled do zákulisí soutěže,“ pokračuje.

Vraťme se ještě na skok k minulému roku. Jaké je vaše hodnocení sezony WRC 2021?
„Byla to opět unikátní sezona v mnoha ohledech. V první řadě jsem rád, že po velkých problémech a odkladech kvůli nástupu koronavirové pandemie v roce 2020 se loňský ročník odjel v podstatě kompletní. Našlo se pár soutěží, které nebyly vůbec v kalendáři nebo na poslední chvíli vypadly, ale organizátoři zvládli připravit v roce 2021 plnohodnotný ročník, což se o tom předchozím úplně říct nedalo. A hlavně to byla sezona, která vstoupila do historie jako poslední kompletní, a tím pádem i mistrovská v podání Sébastiena Ogiera.“

Jak bude mistrovství světa chybět právě Sébastien Ogier?
„Chybět nebude úplně, protože pokračuje v částečném programu, což znamená, že některé soutěže šampionátu absolvuje v roli klasického továrního člena týmu Toyoty s nejvyšší specifikací vozu jako ostatní kmenoví jezdci. Hned na první soutěži sezony v Monte Carlu se představí se svým oblíbeným startovním číslem 1 na znamení, že je úřadujícím mistrem světa. Ogierův odchod do částečného sportovního důchodu je obrovskou šancí a výzvou pro v podstatě celý zbytek světové špičky. Mistrovství světa po neskutečně dlouhé době konečně nemá jasného favorita na zisk titulu. Vždyť od roku 2004 vyhrál devětkrát za sebou titul Sébastien Loeb a po něm převzal nadvládu jeho jmenovec Ogier, který vyhrál osmkrát v posledních devíti letech. Pouze Ott Tänak v roce 2019 přerušil jejich nadvládu.“

Rovanperä se může stát nejmladším mistrem světa

Právě Tänak by mohl být tedy největším favoritem sezony 2022, je to tak?
„Jedním z největších favoritů určitě, ale neřekl bych, že ten jediný a největší. Musíme zmínit i jeho týmového kolegu z Hyundaie Thierryho Neuvilla, který je stálicí mistrovství světa a v období, kdy vládnul neochvějně Ogier, byl celkem v pěti sezonách za ním na druhém místě celkově. Velmi rychlý je v posledních dvou sezonách Elfyn Evans s Toyotou, ten pro změnu skončil na druhém místě právě loni a předloni. V obou případech se rozhodovalo mezi ním a Ogierem až v poslední soutěži na Monze. Další velmi rychlý pilot s Yarisem je mladíček Kalle Rovanperä. Ten má zatím na svém kontě rekord nejmladšího vítěze soutěže WRC a pořád má čas stát se i nejmladším mistrem světa. Poslední jméno je Craig Breen.“

To je pro mnohé nová tvář mezi stálicemi WRC, Breen nebyl součástí žádného továrního týmu v posledních letech…
„Na částečný úvazek fungoval v posledních sezonách u týmu Hyundai, kde ukazoval pokaždé, když dostal příležitost, velmi kvalitní výkonnost. V mých očích naprosto po zásluze dostal konečně, poprvé v kariéře, opravdu regulérní šanci být týmovou jedničkou v některé z továren. Sáhnul po něm Malcolm Wilson z M-Sportu a Breen bude klíčovou postavou za volantem nového vozu Ford Puma Rally1. Nedivil bych se, kdyby se mu v sezoně podařilo klidně pár soutěží vyhrát. Mimochodem by to bylo poprvé v kariéře.“

WRC vstupuje do zcela nové etapy z hlediska techniky. Můžete shrnout, k jakým trendům došlo a co mohou přinést?
„WRC zahajuje tímto ročníkem novou, hybridní éru. Jedná se o obrovsky složitou technologickou změnu, kterou já bych nazval jedním slovem: revoluce. Na druhou stranu, takových revolucí ve své době už mistrovství světa několik zažilo. Největší asi při zrušení legendární skupiny B. Brzy ale přišly vozy kategorie WRC, a právě tahle éra je považována za opravdu zlatý věk světové rallye.“

Dovedl byste tedy jednoduše popsat ony revoluční technické změny?
„Pokusím se. V posledních letech jsme se my, fanoušci rallye, báli, že na tratích budeme sledovat elektromobily, neuslyšíme monstrózní zvuk klasického motoru. Ti vtipnější říkali, že nad tratí budou natažené troleje, což byla samozřejmě velká nadsázka. Vzhledem k podobným obavám není tak zle. WRC ale dlouho dopředu proklamovalo, že chce jít cestou čistší budoucnosti, cestou udržitelných zdrojů… Když bych to měl říct úplně jednoduše, tak na rychlostních zkouškách budou auta poháněna klasickými spalovacími motory, na přejezdu mezi erzetami a v provozu pak elektromotorem. Prostě klasický hybrid, jak už ho řada z nás zná z běžného provozu.“

Elektromotor pomůže při startech do rychlostních zkoušek

Mění se tím pádem i výkon vozů? To asi zajímá fanoušky nejvíc, že?
„Určitě zajímá. Výkon na rychlostních zkouškách se za jistých okolností může i změnit, ale k lepšímu. Klíčový pohon všech čtyř kol autům zůstal, velké změny se ale odehrály jinde. Plug-in hybridní pohonná jednotka zahrnuje stokilowattový elektromotor a přeplňovanou zážehovou „jedna-šestku“ spalující obnovitelné palivo. Elektromotor pomůže při startech do rychlostních zkoušek, kdy přidá svůj výkon a točivý moment. Během rychlostní zkoušky lze využít jeho pomoc podle jedné ze tří přednastavených map. Hybridní jednotka totiž rekuperuje elektrickou energii při ubrání plynu nebo při brzdění. Tu je pak možné využívat, a tím právě zvýšit výkon vozu.“

Vypadá to, že řízení takových vozů v ostrém režimu bude spíš alchymie…
„Nové hybridní vozy Rally1 budou náročnější na řízení, ze začátku sezóny určitě, a to pro každého. Bude to o hledání kompromisu už při nastavování vozů před soutěží. Je to velká výzva pro týmy i samotné posádky.“

Těšíte se na hybridy? Co podle vás jejich nástup přinese? Nebude to jiný sport?
„Jiný sport pro diváky to nebude, ale pro posádky trochu ano. Opravdu to často bude i o správně zvolené taktice, jak hospodařit s nahromaděnou energií elektromotoru v průběhu rychlostní zkoušky a podobně. Pořád ale platí, že všichni sedí v něčem, co má čtyři kola, jeden volant a podobný výkon. Kdo bude nejrychlejší, nejpřesnější, vyhne se chybám a bude mu fungovat technika, ten prostě vyhraje. V tom je rallye krásná.“

Zkušení soutěžáci pokračují v rolích spolukomentátorů

Jaký servis z WRC 2022 nabídne svým divákům O2 TV Sport?
„Programový plán zůstává stejný jako v minulých letech. Ke každé soutěži budeme připravovat české znění preview magazínu den před startem podniku a následně po skončení vždy hodinový sestřih z dané soutěže. I co se týče přímých přenosů ze samotných rychlostních zkoušek, zůstáváme v režimu, že odvysíláme maximum možných přenosů, které promotér nabízí televizním společnostem. V zákulisí soutěží bude navíc i náš štáb, aby sledoval detailně českou stopu – na startu sezony samozřejmě hlavně Erika Caise a Honzu Černého. Následně se ve vysílání i na našich sociálních sítích objeví vždy zhruba desetiminutová reportáž shrnující počínání českých posádek obsahující i zajímavý pohled do zákulisí soutěže.“

Bude v přenosech O2 TV Sport k vidění i něco nového?
„V první řadě nová technika, o které už jsme mluvili. Ale také zbrusu nová grafika a inovace obecně od výrobce přenosů. Praví srdcaři, kteří sledují vysílání WRC plus, ji už možná viděli v prezentacích promotérů mistrovství světa. Ti připravili kompletní balíček novinek počínaje znělkou, přes inovace ve sledování klíčových technologických novinek až po vylepšenou grafiku týkající se mezičasů na trati či výsledkových listin.“

Jak se těšíte na novou sezonu?
„Moc! Jako na každou sezonu a na každou soutěž, kterou můžu sledovat, a ještě k tomu mám možnost komentovat přenosy pro české fanoušky. Dobrou zprávou pro nás všechny je i opětovné zapojení zkušených soutěžáků v roli spolukomentátorů přímých přenosů. Jsem moc rád, že i v této sezoně s námi budou spolupracovat zejména Martin Semerád a Filip Mareš. Jejich pracovní a závodní program je samozřejmě nabitý, ale věřím, že se podaří zajistit jejich účast na komentátorské pozici pro všechny soutěže v kalendáři.“

Další články

PRÁVĚ VYSÍLÁME